måndag
Hade igår en kort touch base med kollegor från Sverige och
överenskommer om möte för frukost vid 0700 Hittar ett slags ganska flottigt fik
där vi får blaskigt kaffe och något att tugga på. Cheese omelette and Harsh
browns får bli den grund som dagen ska byggas på. Inte jättegott, men väldigt
genuint.
När vi närmar oss sjukhuset ser vi allt flera personer med
Scrubs under sina kläder. Här går man till jobbet i sina arbetskläder. Det har
förstås för- och nackdelar. En rätt cool grej är att många har fina broderade
applikationer på bröstfickan med deras namn och yrkesgrupp. Ingen tvekan om vem
som är vem.
In i lokalen, säger hej till alla, här finns flera
legendarer som vi hälsar på. Mannen bakom life in the fast lane är här, en av
de mest inflytelserika bloggarna inom Emergency Medicine, han ser ut att vara
ungefär 12 år och sitter inte still så mycket… Folk från stora delar av
världen, USA, Europa, Sydafrika, Sydamerika, flest faktiskt från Turkiet som
har 5 deltagare på plats, sedan är det ett gäng från USA förstås, vi är tre
från Sverige, 2 från Slovenien. Från Sverige är det bara jag som är här i
tjänsten. Bakom oss finns uppdukat
gott kaffe, bagels, kakor, juice, så det där med frukost hade vi inte behövt
lägga ned energi på.
Så till dagens innehåll:
Rob Rogers introducerar: Målet är; ” I will go
home and make a difference ” – gärna det!
FOAM – free open acces meducation
Twitter på #iemtc12. Tydligen ska man twittra??
http://iteachem.net/ - kolla in här kommer twitter direkt från föreläsningssalen, kan komma direktsänd
Amal Mattu: How to
get promoted in academis emergency medicine 10 keys to success,
Rätt bra genomgång, lite väl etnocentrisk med fokus på hur
det fungerar i USA.
Tipsade om bok: Dale Carnegie ”how to win friends and
influence people” som verkar bra när det gäller communication skills.
Pärlor Snåla
inte med din utbildning!
Fokusera!
Emergency medicine inte den
yngsta specialiteten, utan den äldsta – vad behövde stenådersmänniskan?...
Think globally!
Coaching in emergency medicine
Jobba hårt!
Evaluera hur utbildningen
fungerar!
Publicera!
Annals
of emergency medicine har högst impact inom EM
Rob Rogers:
Giving Feedback, how to do it well
Pärlor Viktigt
att ge feedback tidigt, när det är aktuellt, i stunden. Gör det på en gång!
Svårt att ge vid slutet av passet. Vi lever i nuet.
Stoppa felaktigt beteende på en gång. Inte lära in felaktiga beteenden eller motorskills.
Bryt, backa gör om, gör rätt!
Coacha!
En idrottscoach korrigerar sin adepts beteende – och det är självklart. Det
borde vara självklart för oss med.
Skitsandwichmetoden
lätt genomskådbar. Bättre att hela tiden fylla på med konkret positiv feedback
för att ha på banken när konstruktiv kritik krävs.
Var
konkret: vad gjorde du som var bra det här skiftet? Vad skulle du göra
annorlunda nästa gång.
This
is what I saw: beskriv vad du sett. Kan fungera med de som är overconfident. De
som inte fattar att de inte fattar måste konfronteras
Vad kan du göra för att höja kvaliteten på ditt arbete?
Bra
jobbat! är förstås bättre att säga än tvärtom, men ger inte någon förstärkning
eller korrigering av beteendet. Rätt meningslös fras vb feedback.
Tala om att du ger feedback, säg ”nu kommer jag att ge dig feedback”
Amal Mattu: rapid teaching techniqes that
work
Teach att the
right level, när studenten är redo, mätt, inte kissnödig, inte omedelbart
måste
göra något annat. Håll dig kort. Fokusera på få saker
En bra grej
kan vara att säga: efter dagens skift vill jag att du skriver upp 3 saker som
du har lärt dig.
Pärlor - Lions and tigers and bears oh my!
Killers first ! differentialdiagnoserna börjar med de verkligt farliga! Vad
kommer att döda patienten på
5 min?
5 timmar?
5 dagar?
Väck frågan redan innan de går in till patienten Priming! Mindset!
What if! Skruva till den vanliga, tråkigare patienten med what if
she was pregnant? On warfarin? Had very low BP osv. Bra för att jacka upp
vardagen…
- uppmuntra bra saker är mycket mera effektivt än motsatsen
Djävulens advokat – hur kan du vara så säker på att det inte är
lungemboli??
Om någon är med på larm; ge uppgift: jag vill att du registrerar precis
allt som händer och drar det för mig efteråt. Bra för inlärning och engagemang.
Take notes, summarize -
reaffirmera
Kolla igenom patientliggaren kort – kör några lions and tigers and bears
med de sökorsaker som finns där
Skriv på whiteboard – vi borde ha en i OLA-rummet. Ökar
effektiviteten i inärningen
Siamak Moayedi
Teaching procedures in emergency medicine
Viktigt att studenten har samma vy som vi när de ska lära
sig en ny färdighet. Viktigt att gå igenom 4 steg, Fin illustration med sonen
som dricker vatten.
Konceptualisera – alltså göra klart för sig vad och varför – noga
tänka igenom
Visualisera – bli visad, titta på video.,
Verbalisera- prata igenom proceduren har de fattat allt?
Guided practice – få hjälp att göra proceduren. Korrigera felaktiga
handgrepp omedelbart med handen på. Farligt att låta gå, motorminnet kommer att
göra så att felet upprepas och i värsta fall permanentas. Omedelbar feedback.
Iterera tills studenten klarar proceduren utan hjälp
Är ni flera som undervisar se till att ni gör exakt likadant!
Annars blir det förvirrande
Amal Mattu Bedside
teaching
Medicin är 20% medicin, 80 % kommunikation.. Vänj alla vid
att man ofta är på rummet. En coach måste vara närvarande!
Pärlor vänta
minst 8 sekunder på svar när du frågar
Tala om att du kommer be dem
summera efteråt – bra för fokus och engagemang
Fokusera på få saker, välj dina learning objectives med omsorg, och
utefter elevens behov ju flera saker du försöker lära ut, desto färre kommer
att fastna
Lions and tigers and bears, what if? Djävulens advokat Kontrafaktiska påståenden…
Rob Rogers Small
group diskussions
www.khanacademy.org om ni vill ha hjälp med matten... flip the classroom
Var väl förberedd. Se till att du har dina learning
objectives klara. Small groups är jobbiga, men effektiva om man vet vad man
gör.
Pärlor Dont
lecture!
Sitt
i ring
Ställ
frågor
Engagera
alla
Bromsa
de som tar över
Var
så tyst som möjligt
Rob Rogers teaching
medical students
The less you teach, the more they remember en sak i taget!
Håll dem sysselsatta.
Pärlor 3
minute medical student presentation
Acad Emerg Med. 2008
Jul;15(7):683-7. Lär ut till alla hur man håller sig kort och koncis.
Riktigt bra!
Reflective modeling – låt
studenterna förstå hur du tänker
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar