tisdag 13 november 2012


måndag


Hade igår en kort touch base med kollegor från Sverige och överenskommer om möte för frukost vid 0700 Hittar ett slags ganska flottigt fik där vi får blaskigt kaffe och något att tugga på. Cheese omelette and Harsh browns får bli den grund som dagen ska byggas på. Inte jättegott, men väldigt genuint.

När vi närmar oss sjukhuset ser vi allt flera personer med Scrubs under sina kläder. Här går man till jobbet i sina arbetskläder. Det har förstås för- och nackdelar. En rätt cool grej är att många har fina broderade applikationer på bröstfickan med deras namn och yrkesgrupp. Ingen tvekan om vem som är vem.

In i lokalen, säger hej till alla, här finns flera legendarer som vi hälsar på. Mannen bakom life in the fast lane är här, en av de mest inflytelserika bloggarna inom Emergency Medicine, han ser ut att vara ungefär 12 år och sitter inte still så mycket… Folk från stora delar av världen, USA, Europa, Sydafrika, Sydamerika, flest faktiskt från Turkiet som har 5 deltagare på plats, sedan är det ett gäng från USA förstås, vi är tre från Sverige, 2 från Slovenien. Från Sverige är det bara jag som är här i tjänsten.  Bakom oss finns uppdukat gott kaffe, bagels, kakor, juice, så det där med frukost hade vi inte behövt lägga ned energi på.

Så till dagens innehåll:

Rob Rogers introducerar: Målet är; ” I will go home and make a difference ” – gärna det!
FOAM – free open acces meducation
Twitter på #iemtc12. Tydligen ska man twittra??

http://iteachem.net/  - kolla in här kommer twitter direkt från föreläsningssalen, kan komma direktsänd

Amal Mattu: How to get promoted in academis emergency medicine 10 keys to success,
Rätt bra genomgång, lite väl etnocentrisk med fokus på hur det fungerar i USA.
Tipsade om bok: Dale Carnegie ”how to win friends and influence people” som verkar bra när det gäller communication skills.

Pärlor            Snåla inte med din utbildning!
                       Fokusera!
Emergency medicine inte den yngsta specialiteten, utan den äldsta – vad behövde stenådersmänniskan?...
Think globally!
 Coaching in emergency medicine
Jobba hårt!
Evaluera hur utbildningen fungerar!
Publicera!
                      Annals of emergency medicine har högst impact inom EM
  

 Rob Rogers: Giving  Feedback, how to do it well

Pärlor           Viktigt att ge feedback tidigt, när det är aktuellt, i stunden. Gör det på en gång! Svårt att ge vid slutet av passet. Vi lever i nuet.
                       Stoppa felaktigt beteende på en gång. Inte lära in felaktiga beteenden eller motorskills. Bryt, backa gör om, gör rätt!
                      Coacha! En idrottscoach korrigerar sin adepts beteende – och det är självklart. Det borde vara självklart för oss med.
                      Skitsandwichmetoden lätt genomskådbar. Bättre att hela tiden fylla på med konkret positiv feedback för att ha på banken när konstruktiv kritik  krävs.
                      Var konkret: vad gjorde du som var bra det här skiftet? Vad skulle du göra annorlunda nästa gång.
                      This is what I saw: beskriv vad du sett. Kan fungera med de som är overconfident. De som inte fattar att de inte fattar måste konfronteras
                      Vad kan du göra för att höja kvaliteten på ditt arbete?
                      Bra jobbat! är förstås bättre att säga än tvärtom, men ger inte någon förstärkning eller korrigering av beteendet. Rätt meningslös fras vb feedback.
                      Tala om att du ger feedback, säg ”nu kommer jag att ge dig feedback”

Amal Mattu: rapid teaching techniqes that work

Teach att the right level, när studenten är redo, mätt, inte kissnödig, inte omedelbart 
måste göra något annat. Håll dig kort. Fokusera på få saker

En bra grej kan vara att säga: efter dagens skift vill jag att du skriver upp 3 saker som du har lärt dig.

Pärlor         - Lions and tigers and bears oh my! Killers first ! differentialdiagnoserna börjar med de verkligt farliga! Vad kommer att döda patienten på
5 min?
5 timmar?
5 dagar?
Väck frågan redan innan de går in till patienten Priming! Mindset!

What if! Skruva till den vanliga, tråkigare patienten med what if she was pregnant? On warfarin? Had very low BP osv. Bra för att jacka upp vardagen…
- uppmuntra bra saker är mycket  mera effektivt än motsatsen
Djävulens advokat – hur kan du vara så säker på att det inte är lungemboli??
Om någon är med på larm; ge uppgift: jag vill att du registrerar precis allt som händer och drar det för mig efteråt. Bra för inlärning och engagemang.
Take notes, summarize  - reaffirmera
Kolla igenom patientliggaren kort – kör några lions and tigers and bears med de sökorsaker som finns där
Skriv på whiteboard – vi borde ha en i OLA-rummet. Ökar effektiviteten i inärningen

Siamak Moayedi Teaching procedures in emergency medicine

Viktigt att studenten har samma vy som vi när de ska lära sig en ny färdighet. Viktigt att gå igenom 4 steg, Fin illustration med sonen som dricker vatten.
Konceptualisera – alltså göra klart för sig vad och varför – noga tänka igenom
Visualisera – bli visad, titta på video.,
Verbalisera- prata igenom proceduren har de fattat allt?
Guided practice – få hjälp att göra proceduren. Korrigera felaktiga handgrepp omedelbart med handen på. Farligt att låta gå, motorminnet kommer att göra så att felet upprepas och i värsta fall permanentas. Omedelbar feedback. Iterera tills studenten klarar proceduren utan hjälp
Är ni flera som undervisar se till att ni gör exakt likadant! Annars blir det förvirrande

Amal Mattu Bedside teaching

Medicin är 20% medicin, 80 % kommunikation.. Vänj alla vid att man ofta är på rummet. En coach måste vara närvarande!

Pärlor           vänta minst 8 sekunder på svar när du frågar
Tala om att du kommer be dem summera efteråt – bra för fokus och engagemang
Fokusera på få saker, välj dina learning objectives med omsorg, och utefter elevens behov ju flera saker du försöker lära ut, desto färre kommer att fastna
Lions and tigers and bears, what if? Djävulens advokat  Kontrafaktiska påståenden…

 Rob Rogers Small group diskussions

www.khanacademy.org  om ni vill ha hjälp med matten... flip the classroom

Var väl förberedd. Se till att du har dina learning objectives klara. Small groups är jobbiga, men effektiva om man vet vad man gör.

Pärlor           Dont lecture!
                      Sitt i ring
                      Ställ frågor
                      Engagera alla
                      Bromsa de som tar över
                      Var så tyst som möjligt


Rob Rogers teaching medical students

The less you teach, the more they remember en sak i taget! Håll dem sysselsatta.

Pärlor                      3 minute medical student presentation
Acad Emerg Med. 2008 Jul;15(7):683-7. Lär ut till alla hur man håller sig   kort och koncis.  Riktigt bra!
Reflective modeling – låt studenterna förstå hur du tänker


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar